Mają ogólne trudności w nauce i nie radzą sobie z opanowaniem materiału podczas lekcji. To z takimi problemami rodzice najczęściej zgłaszają swoje dzieci do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Ostrzeszowie.
Drugim - najczęstszym problemem są tzw. trudności specyficzne.
Tutaj mówimy o sytuacji, gdzie dziecko dobrze bądź przeciętnie radzi sobie z opanowaniem podstawy programowej, ale ma tzw. symptomatyczne trudności dla zaburzeń dyslektycznych, czyli robi błędy np. w pisowni. I chodzi tu nie tylko o błędy ortograficzne, ale też inne, typowe dla zaburzeń percepcyjnych - mówi dyrektor placówki, Beata Rybczyńska.
Coraz więcej zgłaszanych jest też dzieci z podejrzeniem niepełnosprawności intelektualnej.
Mówimy tu o stopniu lekkim, umiarkowanym oraz znacznym. I w takich przypadkach też będą występować - szeroko pojęte - trudności z opanowaniem podstawy programowej, bo dziecko ma wtedy trudności ogólnie, ze wszystkich przedmiotów - słabo czyta, słabo pisze - czyli mamy tak jakby symptomy poprzednich dwóch rodzajów, włożone w niepełnosprawność intelektualną - dodaje Beata Rybczyńska.
Pierwszym etapem pomocy jest diagnoza. Tak, by dostosować formę pomocy INDYWIDUALNIE do danego pacjenta.
Na początku musimy przeprowadzić kompleksową diagnozę, żebyśmy mogli określić i potencjał intelektualny dziecka i w jakim zakresie sobie nie radzi. Oczywiście, wtedy też posiłkujemy się informacją ze szkoły, by nauczyciele wypowiedzieli się, jak dziecko funkcjonuje w grupie, na lekcjach, gdzie jest więcej dzieci. (...) W zależności od tego, jakie trudności zostaną zdiagnozowane możemy wydać bądź opinię, bądź orzeczenie, w zależności od tego, jakie kryteria diagnostyczne zostały spełnione i o co rodzic wnioskuje - mówi dyrektor.
Poradnia OPINIĘ bądź ORZECZENIE wydaje zawsze na wniosek rodzica.
Z usług poradni mogą skorzystać dzieci i młodzież do 24 roku życia. W przypadku osób niepełnoletnich - problemy zgłaszają rodzice.